עסקים

חיתוך בלייזר והשימושים השונים בתעשייה

פעולת חיתוך בלייזר מבוצעת בענפי התעשייה השונים במטרה לחתוך חומרים שנמצאים על פסי הייצור. הלייזר פועל לפי מרחק מיקוד ולכן הוא יעיל בחיתוך לוחות שטוחים, אך ניתן למקד את הקרן ולהשיג טווח מיקוד קצר יותר

טכנולוגיית חיתוך בלייזר נפוצה מאוד בתעשייה המקומית והעולמית. היא נשענת על היתרונות של הלייזר ויש לה מספר מאפיינים בולטים. ראשית, בטכנולוגיה הזו משתמשים בלייזר בעיקר כדי לחתוך חומרים. החיתוך התעשייתי מבוצע על חומרים שנמצאים על פסי הייצור.

שנית, התהליך דורש מיקוד קרן לייזר בעוצמות משתנות ובעלת הספק גבוה. מיקוד הקרן נעשה באמצעות מחשב וישירות אל פני החומר המיועד לחיתוך. אנשי מקצוע מנוסים הם היחידים שמוסמכים להשתמש בלייזר ולנצל אותו כדי לחתוך חומרים שונים.

מה חותכים עם הלייזר?

מאפייני החיתוך בלייזר הופכים את הטכנולוגיה הזו לאידיאלית עבור שורה ארוכה של שימושים:

א. חיתוך לוחות שטוחים – הלייזר פועל מטבעו על פי מרחק מיקוד. במילים פשוטות, ניתן לומר שזהו המרחק בין העדשה לבין החומר שאותו רוצים לחתוך. זו הסיבה בגללה חתוך בלייזר בתעשייה נפוץ על לוחות שטוחים. אלו לוחות שמאפשרים שמירה על מרחק קבוע מהעדשה ותוצאות מדויקות.

ב. עובי החומר – ניתן להחליט איזה עובי של חומר לחתוך ולשנות את ההגדרות באמצעות עוצמת קרן הלייזר וטווח המיקוד. כך משתמשים בלייזר בתעשייה על מנת לחתוך חומרים עבים במיוחד, שאותם עד לפני מספר שנים ניתן היה לחתוך באמצעים אגרסיביים ולא מדויקים בלבד.

ג. מתכות – בתעשייה המתקדמת קיימים סוגים שונים של לייזרים. ההבדלים הם באורכי הגל של הלייזר ויש סוגים שמתאימים לחומרים ספציפיים, כמו למשל מתכת. בחיתוך מתכות תעשייתי עושים שימוש בלייזר באורך גל קטן ותדר גבוה. זהו גל שמבטיח פיזור אנרגיה מינימאלי ולכן מצד אחד הוא חותך את המתכת במדויק, אך מצד שני שומר מפני עיוותים ונזקים.

ד. חומרים אורגניים – עוד שימוש נפוץ בתעשייה מנצל את האנרגיה המרוכזת בתוך הלייזר כדי לחתוך במדויק חומרים אורגניים. זהו חיתוך שמתבצע על גבי עץ, אבן, עור או פלסטיק ואפשר להשתמש באורכי גל גדולים כדי לחתוך אותם במהירות ראויה לציון.

למה להשתמש בלייזר?

השאלה המתבקשת היא למה בכלל להשתמש בלייזר בתעשייה. כאן יש לציין את היתרון של הלייזר בהקשר של חיתוך ללא מגע מכאני. אנשי מקצוע בתעשייה מנסים להיזהר ממגע מכאני, כי הוא עלול לגרום נזקים לחומרי הגלם ולפריטים השונים שנמצאים על גבי פס הייצור. חיתוך ללא מגע מכאני מבטיח שלא תהיה שחיקה פחותה של כלי חיתוך.

מעבר לכך, השימוש בלייזר נפוץ בגלל שהיא צרה יותר בהשוואה לכלים מכניים, היא מגדילה את הגמישות הגיאומטרית של החיתוך והיא מאפשרת אידוי של חומר או תהליך כימי כדי להפריד בין חומרים מסוג PVC.

אולי גם תאהב...